OYS: Automaatio helpottaa välinehuollon arkea

Asiakastarina

Oulun yliopistollisessa sairaalassa välinehuolto oli ennen hajautettuna eri osastojen omiin välinehuoltoyksikköihin. Välinehuollon yksi keskeinen tehtävä on steriloida leikkauksissa ja hoitotoimenpiteissä käytettäviä instrumentteja. Aikaisemmin välineiden kuljetus pesupaikalta sterilointilaitteisiin ja uudelleenpakattavaksi on tehty ihmisvoimin. Välinehuolto on nyt keskitetty uuteen välinehuoltokeskukseen, jossa hyödynnetään kuormien siirtoon uutta automaatiojärjestelmää.

Välinehuollon palvelupäällikkö Anne Latva kertoo, että automaatiosta on huomattavasti hyötyä välinehuollon arjessa.

- Nyt välinehuoltaja voi keskittyä tarkastustyöhön kuormien siirtyessä automaattisesti kuljettimien avulla prosessissa eteenpäin. Myös ergonominen hyöty on merkittävä, sillä välinehuoltajan työ on ollut perinteisesti fyysisesti raskasta. Yksi kontaineri voi painaa 10-15 kiloa ja puolikas kuorma 80 kiloa. Automaation ansiosta nostelua ja askeleita kertyy vähemmän, Latva kuvaa työn muutoksia.

Kuormien siirtely ei enää keskeytä välinehuoltajan työtä

Välinehuoltaja Lea Tamminen näyttää, miten uusi järjestelmä toimii. Hänen edessään nostopöydällä on koriin aseteltuna tarkistettuja hoitovälineitä. Niiden seuraava määränpää on sterilointi autoklaavissa huoneen toisella puolella.

- Aikaisemmin olisin keskeyttänyt tarkastustyön ja lähtenyt itse kuljettamaan kuormaa sterilointiin. Nyt skannaan korien viivakoodit, valitsen niille sopivat sterilointiohjelmat kosketusnäytöltä ja tilaan vihivaunun kuljettamaan kuorman eteenpäin, Tamminen kertoo tyytyväisenä.

Vihivaunu kiertää millimetrintarkkaa kulkureittiään pitkin pakkausalueen nostopöydän luokse, ja korit siirtyvät automaattisesti nostopöydältä vihivaunuun. Vaihtokauppana vaunu antaa nostopöydälle uuden sterilointialustan. Valmiit steriloidut korit puolestaan saapuvat purkuradalle, jonka päästä ne lähetetään kaikkialle sairaalaan.

Uusi tekniikka toimii aikaisempaa paremmin

Myös huoltomestari Aki Piirainen on tyytyväinen uudistukseen.

– Työntekijät oppivat uuden järjestelmän nopeasti, ja vastaanotto on ollut hyvä. Yhteydenpito laitetoimittajien kanssa on ollut erittäin suoraa ja sujuvaa. Ainoastaan ensimmäisen puolentoista kuukauden aikana työntekijät kaipasivat käyttöneuvontaa ja järjestelmiin tehtiin vielä pientä säätöä yhdessä Algol Technicsin kanssa.

– Uusi tekniikka toimii aikaisempaa paremmin ja meillä on nyt myös tarvittaessa varaosia järjestelmään. Myös valvontaratkaisut ovat parempia. Käyttöönotto meni oikeastaan yllättävän jouhevasti. Oli heti niin valmista, Piirainen iloitsee.

Lisätietoja

Case OYS (pdf)

 

Kiinnostuitko?

Lue lisää sairaalaratkaisuistamme.